VR Transpoint kumppanina satamakuljetuksissa

Vapo Timber Oy otti käyttöön VR Transpointin uudenlaisen junan ja auton kuljetusyhdistelmän toukokuussa 2014. Ratkaisu takaa sahatavaran hyvän toimitusvarmuuden sekä vaivattoman ja kustannustehokkaan kuljetuksen suurimpiin merisatamiin.

Pohjois-Karjalassa toimiva Vapo Timber vie erilaista sahatavaraa ympäri maailman. VR Transpoint hoitaa Vapo Timberin Lieksan ja Nurmeksen sahojen satamakuljetukset joustavasti junilla tai autoilla riippuen kuljetettavan erän suuruudesta. Junaa käytetään, kun kuljetettava erä on kooltaan suuri – vähintään 250 kuutiometriä. Sitä pienemmät erät viedään autoilla. 

Sahojen kuljetusmäärissä esiintyy huomattavia vaihteluita vuodenajasta riippuen, mikä vaatii erityistä joustoa kuljetuskalustolta. Vilkkaimpina aikoina keväällä voi yhdeltä sahalta lähteä 5 000–6 000 kuutiota sahatavaraa viikossa – talvella kuljetusmäärät ovat huomattavasti pienempiä. Vuosien mittaan kuljetuksia on hoidettu monilla erilaisilla konsepteilla, mutta junan ja auton yhdistelmä on todettu Vapo Timberin puolesta tämän hetken parhaaksi kuljetusratkaisuksi.

Joustavaa ja tehokasta kuljetussuunnittelua

VR Transpoint hoitaa kuljetusten lisäksi myös Vapo Timberin kuljetussuunnittelun. Suunnittelussa pyritään kustannustehokkuuteen yhdistelemällä kuljetettavia eriä aikataulun rajoissa. Toimitusajat pidetään mahdollisimman lyhyinä. 

Laivalinjat ja tilaukset sanelevat toimitusrytmin, ja koska kuljetusmäärät vaihtelevat, junia tarvitaan erilainen määrä eri vuodenaikoina. VR Transpoint ja Vapo Timber työskentelevät yhdessä, jotta koko kuljetusketju pysyy tehokkaana. 

Kuljetukset pysyvät taloudellisina, mikäli junia pystytään käyttämään riittävästi. Taloudellisuuden ohella junien käyttö tuo etua myös lastaukseen – jos kaikki tavara vietäisiin autolla, kuormat pitäisi kerätä etukäteen valmiiksi. Junakuljetuksissa vaunuja voi lastata rauhassa pitkin päivää, jolloin yksi käsittelykerta jää kokonaan väliin.